Meneer Rutte, als de beste verkoper van Nederland BV weet u toch als geen ander dat plaatjes meer zeggen dan praatjes!

U bent ervaren. U zit al bijna 10 jaar in het vak.
U doet het gezien de peilingen niet slecht. 
De toeslagaffaire en de Groningse aardschokken daargelaten. 

Vorig jaar in (bijna) dezelfde periode ging het fout in Bergamo, Italië. 
U keek toen te weinig TV. Verschrikkelijke beelden vanuit Italiaanse ziekenhuizen met patiënten op bedden in de gangen schreeuwden om actie. 
U en uw team acteerden: 
Maak je geen zorgen om deze lokale griep. Ook voor onze zorg geen zorg!
Feestend ging het carnaval in Brabant van kroeg naar kroeg. 
De eerste Corona-crisis werd een feit.
Wat een paniek. Een onverantwoorde burgerlijke ongehoorzaamheid volgde. 

De piek lag in de zomer toen Nederland massaal ‘samen’ op reis ging, de KLM, Schiphol en TUI voorop.
In de herfst deden teveel Nederlanders het in het buitenland nog eens dunnetjes over. De tweede lockdown werd een feit. 
Nu de te zuinig ingekochte vaccins in de bovenarmen prikken en eindelijk licht in de tunnel flikkert, imponeren in de journaals de schrikbeelden vanuit Engeland en Ierland. 

Na de altijd lekkende maandag, sprak u dinsdag uw klanten met een oude-jongens-krentenbrood boodschap toe. 6.500.000 klanten ondergingen uw woordenstroom. 
Wat ging verkeerd? 
U leunt teveel op de bescherming die een verkoper in zijn vak nooit krijgt. 
Na uw presentatie komt er een politiek verslaggever die uw woorden herhaalt. 
Resultaat: Uw boodschap komt niet over. Iedereen hoort u. Niemand luistert!

Hoe dan wel?
In hoofdlijn: Gebruik beelden

  1. Begin met de Italiaanse beelden van maart 2020. Toon de drama’s in de ziekenhuizen. Vraag: Weet u het nog, nu bijna een jaar geleden?
  2. Toon de schrikbeelden en de aardschokkende cijfers van de eerste lockdown. Breng uw klanten in een sfeer van: Voelt u de ellende nog?
  3. Kijk vooruit. Deel het licht in de tunnel met de vaccins. Verras met een 24/7-planning zodat heel Nederland in juli ‘save’ is geprikt.
  4. Vervolg met schrijnende beelden van ziekenhuizen uit Ierland en Londen. Vergroot de paniek die daar nu heerst (niet Trumpiaans overdrijven).
  5. Wees open en eerlijk. Geef toe dat als u eind februari 2020 de gevolgen zou hebben gekend van het niet afblazen van Carnaval, de eerste lockdown eerder en korter zou zijn geweest.
  6. Benadruk dat het nu voor Nederland weer eind maart is. Dat de ellende niet uit Bergamo komt, maar uit Londen.  
  7. Vraag, met beelden van ziekenhuisdrama’s op de achtergrond, aan uw 17,5 miljoen klanten nog één keer 2 maanden 1,5 meter afstand te houden, thuis te blijven, handen te schrobben, thuis te werken en vooral niemand te ontmoeten. 
  8. Eindig met: Allemaal nog 2 maanden schraal leven om de komende jaren ouderwets te genieten van onze nieuwe toekomst. 

Vraag: Wilt u dat? Kiest u er ook voor?

#Corona #Bartvanluijk #MarkRutte #Thuiswerken #Toekomst #Verkopen #Verzekeren


Meer (vrije) tijd? Meer (betere) klanten?
Meer (gezonde) omzet? Meer verkoopplezier?

Deel je e-mailadres en je ontvangt zonder kosten
de SalesPaper Eureka die 3x per jaar verschijnt.